in de filippijnen - Reisverslag uit Manila, Filipijnen van Jeroen Admiraal - WaarBenJij.nu in de filippijnen - Reisverslag uit Manila, Filipijnen van Jeroen Admiraal - WaarBenJij.nu

in de filippijnen

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

03 Februari 2009 | Filipijnen, Manila

Voordat ik de binnenlandse vlucht nam naar Tuguegarao (spreek uit: Tukeekarauw), ben ik nog even Manila in gegaan. De stad heeft niet veel bijzonders te zien. Het is een drukte van jewelste en overal zie je jeepneys rijden (oude Amerikaanse legerjeeps, ooit achtergelaten maar nu op de Filippijnen gefabriceerd als busvervanger), die ze versierd hebben met schilderwerk en amuletten en allerlei metalen opsmuk. Mensen noemen me soms Joe. Van de overkant van de weg zwaaien ze naar mij en roepen: ‘Hey, Joe!’

Het maakt niet zoveel uit dat de Filippijnse steden niet veel te bieden hebben, want het gaat toch eigenlijk om de mensen die erin wonen. En Filippino’s vind ik – tot nu toe – hele aardige mensen. Ze lachen veel en kijken nooit chagrijnig en dat is al heel wat voor als je uit Nederland komt. Ze praten ook allemaal heel goed Engels; beter dan de gemiddelde Nederlander, en ze willen graag een praatje met je maken. De Chinees had me er al voor gewaarschuwd. Zo vroeg de taxichauffeur naar het vliegveld mij de oren van het lijf. Via rare bochten kwam het gesprek uiteindelijk aan bij Egypte en hij lachte beschaamd omdat hij dacht dat Egyptenaren elkaar nog steeds mummificeerden.

Met de hitte valt het tot nu toe wel mee. Het is wel warm, 30 graden ongeveer en je zweet je dood, maar het is niet verlammend warm, dus je kan gewoon leven.

Er zijn maar weinig buitenlanders in Manila en daarbuiten nog minder. Iedere keer dat ik een blanke tegenkom, groeten we elkaar, wetend dat we ver van huis zijn. Ja, de eerste Nederlanders ben ik al tegengekomen. Er gaan niet zoveel mensen naar de Filippijnen, omdat ze aan “de verkeerde kant” van de Zuid-Chinese zee liggen. Je bent er nooit toevallig in de buurt, je moet een duidelijk doel hebben om er heen te reizen. De eilanden liggen geïsoleerd van de rest van Azië; een universum op zich.
Het gaafste moment van de dag was toch wel de vlucht over het eiland naar Tuguegarao. De wijken van Manila zie je geleidelijk veranderen naar een ongelofelijk mooi, bergachtig platteland. Onderweg deed de bemanning een quiz met de reizigers waarbij je leuke hebbedingetjes kon winnen, over de carnavalachtige Filippijnse festivals. Ik heb niet gewonnen, laten we het daarop houden.

  • 03 Februari 2009 - 09:53

    Ron:

    Kinkt wel erg gaaf Jeroen, veel plezier daar!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jeroen

Ik ga een handleiding ontwerpen voor het behoud van de Filippijnse krokodil. De handleiding is een samenvatting van alle praktische kennis die is opgedaan in de loop van zeven jaar onderzoek door Nederlandse en Filippijnse studenten. De handleiding is bedoeld voor de locale Filippijnse bestuurders, de dorpsleiders, gemeenteambtenaren, provincieambtenaren, politieagenten en boswachters in wiens handen de bescherming van de krokodil valt, nu de Nederlandse studenten worden gedwongen te vertrekken door bezuinigingen, waardoor het samenwerkingsverband tussen Universiteit Leiden en de locale Isabela State University wordt opgeheven. Daarnaast kan de handleiding gebruikt worden door een internationaal publiek voor toekomstige projecten in de Filippijnen. Dit stageproject is mijn afstudeerstage in de wetenschapscommunicatie.

Actief sinds 18 Jan. 2009
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 50070

Voorgaande reizen:

31 Januari 2009 - 15 Juni 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: